Zachraňme digitalizací, co se dá. Takhle teď uvažuje mnoho manažerů donedávna úspěšných, leč konzervativních firem, které už v roce 2019 začaly pociťovat ochlazování poptávky. Loňský rok hospodářské výsledky ještě zhoršil. Ale může být digitalizace cestou zpět na vrchol?
Může. Ale stejně tak i cestou k úpadku, pokud je nekoordinovaná, živelná. Digitalizace musí být spojena s transformací pečlivě vybraných firemních procesů. Například přihlašování se ke stroji otiskem prstu a automatické vyplnění docházky operátora je sice hezký detail, ale určitě nezahltí obchodní oddělení novými objednávkami. Je to o prioritách. Rozum hraje klíčovou roli v odpovědích na základní otázky. Čeho chce společnost digitalizací dosáhnout, jaké výhody jí přinese, vyplatí se investice a co vlastně změnit?
Úsilí digitální transformace by mělo komplexně směřovat k vylepšení zkušenosti zákazníka. Sem spadá snadná online konfigurace individualizovaného výrobku, rychlé zpracování personalizované nabídky, dodání produktu ve slíbeném termínu i kvalitní poprodejní servis. A samozřejmě za konkurenceschopnou cenu, což souvisí s celkovou efektivitou podniku. Proto se digitální transformace prolíná společností od úvodní prezentace přes samotnou výrobu a expedici až po dlouhodobou péči prohlubující loajalitu klienta.
Nejde ale transformovat vše najednou. Rozumně uchopená digitální transformace nežije svým vlastním životem, ale je postupně naváděna a podporována v oblastech určených firemní strategií. Ta by měla být aktuální a říkat, které byznys procesy se musí „digitálně“ transformovat hned a které později.
Petr Šperka, obchodní ředitel společnosti ITeuro
Článek byl publikován v časopisu IN-IT, čísle podzim a zima 2020, kde najdete i další rady, jak při digitální transformaci postupovat.