Pro některé české firmy je cloud zprofanovaným termínem, pro další skrytým nebezpečím, nutností nebo něčím hodně vzdáleným, čemu se asi jednou nevyhnou. I kdyby ale cloud pro podnik nebyl současností, rozhodně je budoucností. Jeho začlenění a rozšiřování využití v podnikové infrastruktuře přitom vůbec nemusí být složité. A ještě se z toho dá hodně výhod získat. Stačí prozkoumat možnosti Amazon Web Services (AWS).

Třeba už tyto technologie znáte, jen o tom nevíte. Pokud sledujete televizní přenosy závodů Formule 1, často se setkáte s různými predikcemi a analýzami – třeba jaká je pravděpodobnost a obtížnost předjetí nebo jaká je předpokládaná kvalifikační rychlost podle tréninkových jízd. AWS je totiž mimo jiné oficiálním partnerem šampionátu. Organizátoři chtěli dát fanouškům vhled do rozhodnutí, která týmy musejí činit ve zlomcích sekundy. A to je pro AWS příznačné.

IT euro

Amazon Web Services je celosvětově nejkomplexnější a nejrozšířenější cloudovou platformou, která nabízí přes 200 různých služeb. Žádný jiný poskytovatel cloudu jich tolik nemá, natož tak širokou funkcionalitu. Miliony zákazníků – včetně nejrychleji rostoucích start-upů, velkých podniků i zástupců veřejného sektoru – využívají AWS ke snížení provozních nákladů, k dosažení agility a pro rychlejší zavádění inovací. K dispozici jsou technologie infrastruktury jako výpočetní výkon, úložiště a různé typy databází, ale i nejnovější technologie strojového učení, umělé inteligence, datových jezer a internetu věcí (IoT).

Architektura AWS je koncipována jako nejflexibilnější a zároveň nejbezpečnější prostředí cloud computingu dneška. Klíčová infrastruktura je vybudována v souladu s bezpečnostními požadavky ozbrojených složek, globálních bank a dalších vysoce citlivých organizací. Podporuje 90 bezpečnostních standardů a všech 117 služeb, které ukládají data zákazníků, umožňuje šifrování těchto dat.

 

Předpoví vítěznou strategii, ohlídají zdánlivou banalitu

U zmíněné série Formule 1 se mimo jiné využívá sběr dat ze závodních aut a také z trati. Každý monopost má 300 senzorů, které vygenerují 1,1 milionu telemetrických údajů za sekundu. Tyto informace se přenášejí do boxové uličky. Aktuální data jsou propojena s údaji ze 70leté závodní historie a na kombinovaném základě lze předpovědět například vhodnou závodní strategii.

A podobně na to může jít i výrobní podnik, protože v něm už se spousta dat pomocí rozmanitých senzorů a dalších zdrojů sbírá. Amazon Web Services umožní z těchto údajů a infrastruktury vytěžit nové užitečné informace a pohledy, aniž by byl nutný nějaký velký zásah do hardwaru nebo informačního řešení.

Amazonské sítě se prostě hodí do každého podniku, jelikož je paleta využití AWS nesmírně široká. Například společnost Bosch na této platformě vyvinula datově řízený management kvality COVANTO, který výrobcům automobilů a jejich dodavatelům slouží k důvěrnému a selektivnímu sdílení provozních dat pro včasnou detekci závad. Koncipován je pro nový framework Catena-X, celoevropskou výměnu dat v automotive. Toto řešení může uspořit až 20 % externích nákladů a především až 50 % nákladů na opravy v servisech.

Skupina Volkswagen zase využila Amazon Web Services pro automatické workflow inteligentních inspekčních značek pro všechny štítky, kterými musí být vozidlo opatřeno. Porsche má na podlahách stanovišť rozmístěny inspekční značky, které automaticky zpracovává IoT zařízeními a manuální inspekcí přes mobilní aplikaci. Na montážní lince automatické kamery pořídí snímek, který je odeslán k analýze v cloudu. Pokud se zjistí problém, systém upozorní pracovníka, aby provedl manuální prověrku kvality. Může se to zdát jako banalita, ale ve dvou továrnách se vyrábí pět různých modelů, do kterých je potřeba aplikovat více než 2 000 variant štítků. Jednou z funkcí je také překlad štítků do jazyka pracovníka.

Infor na službách Amazon Web Services staví své technologie jako umělou inteligenci Coleman, ale využívá je i pro vlastní potřeby. Přesunem aplikací, kterými Infor komunikuje se zákazníky, do cloudu AWS snížil náklady na zálohování databází o 75 % a výrazně zrychlil odezvu těchto nástrojů.

Řešení Inforu jsou komplexně připravena k napojení a využívání technologií a přínosů AWS. V ITeuro jsme se v této oblasti spojili s českou společností TrustSoft, která je jak zkušeným partnerem AWS, tak přímo Inforu. K jejím klientům patří třeba T-Mobile, O2, DHL nebo Česká spořitelna. Pro automobilku Škoda připravila detailní plán migrace jednotlivých aplikací do standardizovaného veřejného cloudu s přístupem k dalším službám AWS.

 

Článek byl publikován v časopisu IN-IT, čísle 2/2021.

Chcete se o AWS dozvědět více? Napište nám!

    cookies image
    Cookies

    This website requires your consent for us to use individual data in order to show you information relevant to your interests, among other things. To give your consent, click the "OK" box.
    You can reject all cookies .

    Cookies settings

    Here you can customize cookies according to your preferences.

    Necessary cookies
    Technical cookies are necessary for the proper functioning of the website and all the functions it offers. They facilitate, among other things, the effects of filters and the storing of privacy settings. We do not require your consent to the use of technical cookies on our website. For this reason, technical cookies cannot be individually deactivated or activated.
    Analytic cookies
    Analytical cookies allow us to measure the performance of our website and our advertising campaigns. We use them to determine the number of visits and sources of visits to our website. We process the data collected by means of these cookies in aggregate, without using identifiers that would point to specific users of our website. If you disable the use of analytical cookies in relation to your visit, we lose the ability to analyse the performance and optimise our measures.
    Personalized cookies
    We also use cookies and other technologies to tailor our store to the needs and interests of our customers so that we can provide you with a better experience. The use of personalised cookies allows us to avoid explaining unwanted information such as irrelevant product recommendations or unhelpful special offers. Moreover, the use of personalised cookies allows us to offer you additional features, such as product recommendations tailored to your needs.
    Advertising cookies
    Advertising cookies are used by us or our partners to show you relevant content or advertisements both on our site and on third party websites. This allows us to create profiles based on your interests, so-called pseudonymised profiles. From this information, it is generally not possible to identify you directly, as only pseudonymised data is used. If you do not consent, you will not receive content and advertisements tailored to your interests.
    You can reject all cookies .