Skupina CZG – Česká zbrojovka Group SE je jedním z nejvýznamnějších evropských výrobců ručních palných zbraní a taktického vybavení pro ozbrojené složky, osobní obranu, lov, sportovní střelbu a další civilní využití. V roce 2019 přišla s revoluční novinkou. Ve spolupráci s ITeuro jako první na světě uvedla individuální konfigurátor zbraní, který změnil poměry na trhu.

Holding s bohatou historií má s inovacemi rozhodně na co navazovat. Už v roce 1936, kdy byla v Uherském Brodě postavena továrna na střelné zbraně Česká zbrojovka, se jednalo o jeden z největších a nejmodernějších tehdejších zbrojních podniků v Evropě. O jeho současné formě, výsledcích využití konfigurátoru za první rok a o budoucnosti značky Česká zbrojovka hovoří Petr Pištělák, obchodní ředitel skupiny CZG.

IT euro

Jak se nyní České zbrojovce daří?
Řekl bych, že velmi dobře. Skupina CZG – Česká zbrojovka Group SE vykázala za rok 2019 tržby 5,96 miliardy korun. V porovnání s výsledky za rok 2018, kdy tržby CZG činily 5,34 miliardy korun, tak v loňském roce (2019, poznámka redakce) zaznamenala nárůst o 11,6 procenta. Ukazatel EBITDA ve srovnání s rokem 2018 vzrostl o 20,4 procenta na 1,34 miliardy korun. Čistý zisk pak narostl o 29,1 procenta na 734 milionů korun. V porovnání s rokem 2018 rostly v loňském roce tržby na všech klíčových trzích, především v USA, v Evropě, u nás v České republice, ale i v Asii. Vyvážíme do více než 90 zemí světa.

 

Když jste v roce 2019 na podzim uváděli na trh konfigurátor, mluvilo se o revoluci. Proč přesně?
Měli jsme k dispozici vysoce odborně erudovaný tým zkušených fachmanů – puškařů, a to jak v naší továrně v Uherském Brodě, tak i ve Zbrojovce Brno. Tito lidé jsou schopni zvládat individuální, rozmanitou práci. Dokážou si poradit jak s ruční, kusovou výrobou zcela nové zbraně, tak s různými jedinečnými úpravami a opravami. Kromě Uherského Brodu a Brna jich jinde v republice najdete už jen málo. Jenže tradiční ruční práce má obecně tu nevýhodu, že ji obvykle nelze spojit s hromadným prodejem. Vše je individuální, jen málo úkonů lze plně automatizovat.

My jsme přišli s něčím, co se opravdu nebojíme označit za revoluci světového významu. Jako první zbrojovka na světě jsme na trh uvedli individuální konfigurátor zbraní. S jeho pomocí si může běžný koncový zákazník vlastnící zbrojní průkaz sestavit zbraň z uherskobrodské produkce přesně podle svých potřeb a doplnit ji řadou unikátních doplňků a příslušenství. Vše probíhá online během několika minut, jako když si objednáváte nový vůz. Každou změnu okamžitě vidíte na vizualizaci. Zbraň je připravena k vyzvednutí v řádu dní. IT systémovou podporu pro tento projekt dodává a implementuje ITeuro s řešením Infor CPQ.

 

Skutečně může mít jeden nástroj takový efekt?
Spojením s online konfigurátorem, kde si každý zákazník může sestavit svou zbraň přesně podle svých představ, z hendikepu děláme výhodu oproti velkým konkurenčním podnikům. Puškař každou individuální zbraň sestavenou na konfigurátoru ručně složí, slícuje, zkontroluje její funkci a ihned expeduje k zákazníkovi. Hromadná výroba by toho nikdy nebyla schopna.

 

»Z HENDIKEPU DĚLÁME VÝHODU OPROTI VELKÝM KONKURENČNÍM PODNIKŮM.«

 

Jak se tedy konfigurátor ujal?
CZ Configurator, jak mu říkáme, se čím dál více stává součástí naší obchodní a marketingové strategie na civilních trzích. Věříme, že má zajímavý prodejní a marketingový potencionál v obchodě 4.0. Výsledky plní očekávání. Je to pro nás důležitý kanál, proto se od ledna věnuje práci na konfigurátoru a jeho rozvoji kolega Jan Gibek na pozici Cyber Sales Director a jeho tým. Co se týká čísel z České republiky, celých 25 % všech prodaných pistolí z rodiny P-10 je z CZ Configuratoru a 7,8 % u Scorpionu E3 S1. U Pistole Shadow 2 je to kolem 8 % a u malorážky CZ 457 se pohybujeme okolo 6 %. (Hodnoty jsou uvedeny k srpnu 2020, poznámka redakce.)

 

Kam směřují další plány?
Spustili jsme CZ Configurator už i na Slovensku, aktivně pracujeme na otevření v několika dalších evropských zemích a máme plány i mimo Evropu. Chceme vybudovat evropské centrum pro customizaci zbraní CZ. Je to výzva, protože obsluhovat v řádu dní poptávku z celého kontinentu bude vyžadovat logistickou i technologickou podporu a vysokou míru manažerské agility. Společnost ITeuro na tomto poli Českou zbrojovku podporuje dlouhodobě. Do budoucna počítáme s jejími softwary pro řízení a optimalizaci výroby a samozřejmě, že klíčem k úspěchu zůstává stálá podpora konfigurátoru.

 

»JE POTŘEBA MÍT JASNOU STRATEGII, ALE PŘEDEVŠÍM VIDĚT ZA TECHNOLOGICKOU A SYSTÉMOVOU INOVACÍ BUDOUCÍ VÝNOSY.«

 

Změnil revoluční nástroj chování konkurence?
Zaznamenali jsme v USA snahu výrobce SIG dodat zákazníkům mnohem vyšší možnost individuální volby, než doposud tato firma nabízela, a to s využitím dalších dodavatelů, kteří se specializují na speciální úpravy dílů.

 

A reakce uvnitř skupiny?
Z počátku jsem se setkával s opatrností a možná i určitou mírnou skepsí. Jak náš konfigurátor ale dostával konkrétní formu, zájem se zvyšoval. Důležitá byla i situace na jaře, tedy během koronavirové epidemie. CZ Configurator a výdej zbraní na základě elektronického obchodu fungoval i během nejstriktnějších koronavirových opatření v souladu s nařízením české vlády. To nám ukázalo, že schopnost prodávat i v takové době může být konkurenční výhodou.

 

Jak celkově vnímáte vliv technologií na získání a udržení konkurenční výhody v tak specifickém odvětví výroby, případně mění nové technologie tradiční výrobní procesy?
Nevím, jestli tímto názorem někoho nezklamu, ale technologie sama nic nezmůže. Je potřeba mít jasnou strategii, ale především vidět za technologickou a systémovou inovací budoucí výnosy. Nemá smysl inovovat pro inovaci. Myslím ale, že když máte za cíl zvýšení prodejů a marže, technologie vás může výrazně posouvat dopředu.

 

Petr Pištělák

Do holdingu CZG – Česká zbrojovka Group SE nastoupil v lednu 2019, aby se věnoval speciálním úkolům v oblasti retailového prodeje. O rok později se stal obchodním ředitelem skupiny. Předtím působil jako partner konzultantské firmy Profit Booster, člen představenstva a viceprezident pro marketing, produkt a obchod v ČSA, místopředseda představenstva a výkonný ředitel v eBance nebo člen týmu, který uvedl Home Credit do Číny. Profesní dráhu začal v Procter & Gamble, kde strávil téměř deset let na marketingových a obchodních pozicích. Petr Pištělák je jediným českým manažerem, který má na svém kontě hned čtyři Zlaté Effie, národní ceny za nejefektivnější reklamní kampaň. Je také autorem knihy o strategickém marketingu Zvyšte obrat a zisk firmy (Smart Press, 2018) a knihy The Profitbooster Method (Amazon, 2016). V soukromém životě je šťastně ženatým otcem tří dětí, amatérským sportovcem a fakultativním steampunkerem. A také je prepperem.

Článek najdete v časopisu IN-IT, čísle podzim a zima 2020.

cookies image
Cookies

Tento web potřebuje váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby vám mimo jiné mohl ukazovat informace týkající se vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na políčko „OK“.
Souhlas můžete odmítnout .

Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies podle svých preferencí.

Nezbytné (provozní) cookies
Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí. Jsou odpovědné mimo jiné za působení filtrů a ukládání nastavení soukromí. Nepožadujeme váš souhlas s využitím technických cookies na našem webu. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány.
Analytické cookies
Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatele našeho webu. Pokud vypnete používání analytických cookies ve vztahu ke své návštěvě, ztrácíme možnost analýzy výkonu a optimalizace našich opatření.
Personalizované soubory cookies
Používáme rovněž soubory cookies a další technologie, abychom přizpůsobili náš obchod potřebám a zájmům našich zákazníků a připravili tak pro vás lepší prezentaci. Díky použití personalizovaných souborů cookies se můžeme vyvarovat vysvětlování nežádoucích informací, jako jsou neodpovídající doporučení výrobků nebo neužitečné mimořádné nabídky. Navíc nám používání personalizovaných souborů cookies umožňuje nabízet vám dodatečné funkce, jako například doporučení výrobků přizpůsobených vašim potřebám.
Reklamní cookies
Reklamní cookies používáme my nebo naši partneři, abychom vám mohli zobrazit vhodné obsahy nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. Díky tomu můžeme vytvářet profily založené na vašich zájmech, takzvané pseudonymizované profily. Na základě těchto informací není zpravidla možná bezprostřední identifikace vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas, nebudete příjemcem obsahů a reklam přizpůsobených vašim zájmům.
Souhlas můžete odmítnout .